Collectie-item
Zonder titel (Heerdt, Duitsland 1997 - ‘Epson’)
Instelling/bron: Museum Helmond
Een witte bedrijfshal verrijst uit een bomenrijke omgeving. Linksboven is met grote letters het logo van ‘EPSON’ aangebracht. Aan de rechterkant zijn vier lichtblauwe strepen aangebracht, naar de buiten toe oplopend in dikte. De panoramafoto’s van Frank Breuer van prefab-bedrijfshallen met logo’s van multinationale ondernemingen kenmerken zich door hun abstractie en hun ingetogen, bijna monochrome kleurschakering. De kolossen staan als decorstukken in het landschap, omringd door gras, omgeploegde akkers en struikgewas. Vanwege het frontale standpunt van relatief dichtbij onttrekt de horizon zich aan het gezicht. De einder ontbreekt, en deze desoriënteerde ervaring ondergaan miljoenen mensen iedere dag als zij op weg gaan naar hun werk in de moderne industrieparken. De opname wordt gepubliceerd in ‘Logos Warehouses Containers’ (2005). In deze uitgave legt Frank Breuer de produktie- en communicatienetwerken bloot van de hedendaagse geglobaliseerde bedrijfscultuur en onderzoekt hij de effecten ervan voor het stedelijke landschap. Alle panoramafoto’s van deze prefab-bedrijfshallen hebben dezelfde strenge formele kenmerken. De belangrijkste is de toepassing van een symmetrische compositie met het gebouw centraal in het midden van het beeld. Door het frontale opname-standpunt zijn de hallen gereduceerd tot een plat vlak en refereren zij aan de abstractie van de ‘shaped canvas’ schilderkunst uit de jaren zestig.