Collectie-item
Oxford Tire Pile #5, Westley, California, 1999
Instelling/bron: Museum Helmond
Het lage zonlicht legt een goudgele gloed over de hoog opgestapelde oude autobanden. Burtynsky heeft op deze foto het traditionele landschapsthema een hedendaagse draai gegeven. Waarom het hedendaagse landschap hem zo inspireert, verklaart hij op de volgende wijze: ‘Ik denk dat een van de redenen waarom ik gedwongen ben om landschapsfoto’s te maken het feit is dat ik geboren ben in een land met weinig inwoners en een enorm achterland….. Al vanaf dat ik heel klein was, nam mijn vader me mee op reisjes naar Kapuskasing en naar Cochrane – door godverlaten plekken. Ik zat in de auto en keek naar het eindeloze landschap dat voorbijkwam……’. Iets wat in alle werken van Edward Burtynsky opvalt, is de enorme scherpte van zelfs het kleinste detail op de achtergrond. Dit komt door de wijze waarop hij werkt. Hij gebruikt bij voorkeur een Linhof Technika 4 x 5, een inklapbare technische camera. De dia’s van dit toestel meten 4 x 5 inches (10 x 12,5 cm). Soms gebruikt hij ook een 8 x 10 Philips. Van deze inklapbare technische camera zijn de dia’s 8 x 10 inches (20 x 25 cm). Soms blijft Burtynsky wel een aantal dagen op een plek wachten op het juiste licht. Zijn voorkeur gaat uit naar open, helder weer. Doorgaans maakt hij zijn opnames aan het begin of het eind van de dag. Nadat de opnames zijn gemaakt, worden de dia’s op een hoge resolutie gescand en vindt er kleurcorrectie plaats. Hierna worden ze als een Chromira print op traditionele wijze, dus analoog en met chemische vloeistoffen, afgedrukt.