Collectie-item

Slager met echtgenote

Instelling/bron: Museum Helmond

In Slager met echtgenote heeft Frechkop twee mensen uit de arbeidersklasse geportretteerd in de voor zijn werk kenmerkende heldere kleuren. De slager heeft zijn arm om de vrouw heen geslagen terwijl hij met zijn andere hand zojuist een stuk vlees doormidden heeft gehakt. Het tedere gebaar, de verliefde blik en de blozende wangen van de slagersvrouw staan in schril contrast met de twee hangende karkassen en het vlees op de werkbank. Alle onderdelen in het schilderij zijn even scherp en gedetailleerd weergegeven waardoor het een vervreemdend karakter krijgt. Leonid Frechkop (1897-1982) volgt in zijn geboortestad Moskou een opleiding aan de Academie voor de Beeldende Kunsten. In 1922 vestigt hij zich in Brussel. Hier ondergaat hij belangrijke invloeden van de Nieuwe Zakelijkheid en het Neorealisme. Als reactie op het expressionisme richten deze stromingen zich juist weer op de werkelijkheid. Beide stellen de dagelijkse realiteit centraal door details of gebeurtenissen uit het gewone burgerleven tot motief te maken. Een andere belangrijke inspiratiebron vormt de Italiaanse Renaissance en met name de schilder Hans Holbein. Deze inspiratie komt vooral tot uiting in de aandacht voor detail.