Collectie-item
Zonder titel (Frechen, Duitsland 1995 – ‘Lekkerland’)
Instelling/bron: Museum Helmond
Het centrum van de panoramafoto wordt in beslag genomen door de langgerekte gevel van een fabriekshal, met slechts één toegangsdeur en het rood gekleurde logo ‘Lekkerland’ vrijstaand op het dak. Aan de zijkant staat een rode vrachtwagen met hetzelfde logo in het wit. De grijze hal is vanuit frontaal standpunt gefotografeerd bij diffuus daglicht. Door de krappe kadrering wordt het gebouw geïsoleerd van de omgeving, slechts omzoomd door een dunne strook groen, een lichtbruin akkerveld en een egale, lichtgrijze luchtpartij. De panoramafoto’s van Frank Breuer van prefab-bedrijfshallen met logo’s van multinationale ondernemingen kenmerken zich door hun abstractie en hun ingetogen, bijna monochrome kleurschakering. De kolossen staan als decorstukken in het landschap, omringd door gras, omgeploegde akkers en struikgewas. Vanwege het frontale standpunt onttrekt de horizon zich aan het gezicht. De einder ontbreekt, en deze desoriënteerde ervaring ondergaan miljoenen mensen iedere dag als zij op weg gaan naar hun werk in de moderne industrieparken. De opname wordt gepubliceerd in ‘Logos Warehouses Containers’ (2005). In deze uitgave legt Frank Breuer de produktie- en communicatienetwerken bloot van de hedendaagse geglobaliseerde bedrijfscultuur en onderzoekt hij de effecten ervan voor het stedelijke landschap. Alle panoramafoto’s van deze prefab-bedrijfshallen hebben dezelfde strenge formele kenmerken. De belangrijkste is de toepassing van een symmetrische compositie met het gebouw centraal in het midden van het beeld. Door het frontale opnamestandpunt zijn de hallen gereduceerd tot een plat vlak en refereren zij aan de abstractie van de ‘shaped canvas’ schilderkunst uit de jaren zestig.